موتور خودروهای درون سوز، به دلیل ماهیت فرآیند احتراق، مقداری لرزش طبیعی دارند. این یک پدیدهی کاملا عادی است که در حین کارکرد موتور رخ میدهد. این لرزشها عموما خفیف هستند و توسط سیستمهای تعلیق و عایقبندی خودرو جذب میشوند. با این حال، در برخی موارد، ممکن است لرزشهای غیرعادی و بیش از حد در موتور احساس شود که میتواند نشاندهنده وجود مشکل در یکی از اجزای موتور یا سیستمهای مرتبط با آن باشد.
این لرزشهای غیرعادی نه تنها آزاردهنده هستند، بلکه میتوانند منجر به افزایش صدا، کاهش راندمان و حتی آسیب به قطعات دیگر موتور شوند. در این مقاله از لوازم یدکی شبانه روزی زنجان سایپا یدک، به بررسی علل مختلف لرزش موتور خودرو، از جمله لرزش در حالت ایستاده، هنگام استارت زدن، در دور موتورهای خاص، در سربالایی و هنگام استفاده از کولر میپردازیم. همچنین راهکارهای تشخیص و رفع این مشکلات را ارائه میدهیم.
لرزش موتور و اصلیترین دلیل آن
همانطور که اشاره شد، مقداری لرزش در عملکرد طبیعی موتور وجود دارد. این لرزشها توسط قطعاتی به نام دسته موتور جذب میشوند. دسته موتورها که با توجه به نوع خودرو در طراحیها و تعدادهای متفاوتی به موتور متصل میگردند، به عنوان تکیهگاه برای موتور عمل میکنند و لرزشهای آن را تا حد زیادی کاهش میدهند. دسته موتورها از قطعاتی هستند که در معرض استهلاک قرار دارند و با توجه به نوع و سبک رانندگی و همچنین شرایط جادهای که در آن رانندگی میکنید، دچار فرسودگی و پارگی میشوند.
فرسودگی یا پارگی دسته موتور میتواند منجر به لرزش شدید موتور گردد. بنابراین، در صورت مشاهده لرزش شدید موتور، اولین قدم، بررسی وضعیت دسته موتورها است. در صورت پاره شدن یا آسیب دیدن یک دسته موتور، تعویض سریع آن ضروری خواهد بود تا از آسیب به سایر دسته موتورها و همچنین افزایش لرزش جلوگیری خواهد شد.

دلایل لرزش موتور ماشین در حالت ایستاده
لرزش موتور در حالت ایستاده، زمانی که خودرو در حالت خلاص قرار دارد یا هیچ نیرویی از موتور به چرخها منتقل نمیشود، میتواند ناشی از نقص در قطعات مختلفی باشد. در ادامه به بررسی علل احتمالی این نوع لرزش میپردازیم:
وایرها | لرزش موتور خودرو
وایر شمعها، قطعاتی در موتور خودرو هستند که وظیفه انتقال برق از کویل به شمعها را بر عهده دارند. سلامت این قطعات، تاثیر مستقیمی بر عملکرد شمعها دارد. در خودروهای جدید، وایرها حذف شدهاند و برق مستقیما از کویل به شمعها میرسد. در خودروهای قدیمیتر که وایرها وجود دارند، این قطعات علاوه بر انتقال برق، از نفوذ آب و رطوبت به محل اتصال به کویل یا شمع جلوگیری میکنند.
خرابی وایرها میتواند باعث کاهش قدرت موتور و افزایش دمای آن شود. همچنین، خرابی وایرها میتواند منجر به سوخت ناقص سوخت یا خامسوزی گردد که در نتیجه، لرزش موتور در حالت ایستاده را به همراه دارد. برای افزایش عمر وایرها، باید از خم کردن و شکستن آنها خودداری شود و همچنین از بریدن سر کابل و سوار کردن دوباره روکش روی آن پرهیز نمود.
تسمه تایم
تسمه تایم، قطعهای حیاتی در پیشرانه خودرو است که وظیفه زمانبندی و هماهنگی بین میللنگ و میلبادامک را بر عهده دارد. این تسمه، که معمولا از جنس پلاستیک است، رابط بین میللنگ و میلسوپاپ یا میلبادامک محسوب میشود. تسمه تایم با چرخش میللنگ، باعث چرخش میلسوپاپ میگردد و در نتیجه، سوپاپها را به حرکت درمیآورد. هرگونه آسیب به تسمهتایم، از جمله پاره شدن، فرسودگی یا شل شدن، میتواند باعث اختلال در کارکرد موتور شود زیرا زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپها به هم میریزد. این اختلال میتواند منجر به لرزش موتور در حالت ایستاده و همچنین مشکلات دیگری در عملکرد موتور شود.
سیستم اگزوز |لرزش موتور خودرو
سیستم اگزوز، وظیفه هدایت واکنشهای شیمیایی ایجاد شده در سیلندرها به بیرون از خودرو را بر عهده دارد. این سیستم، علاوه بر این نقش مهمی در کاهش صدای گازهای حاصل از احتراق در موتور دارد. اگرچه سیستم اگزوز نسبت به سایر قطعات اصلی موتوری، استهلاک کمتری دارد اما میتواند در اثر عواملی مانند شکستگی بستهای منبع، پوسیدگی تیغههای داخل منبع، شکستگی حلقه اتصال منبع یا پوسیدگی و سوراخ شدن قطعات اتصال اگزوز، کارایی خود را از دست بدهد. همچنین، رطوبت هوا میتواند باعث خرابی زودرس این قطعه گردد. بنابراین، در مناطقی با رطوبت بالا، بررسی دورهای سلامت سیستم اگزوز ضروری است.
دریچه گاز
دریچه گاز، قطعهای است که در موتورهای احتراق داخلی، وظیفهی کنترل میزان گشتاور و توان خروجی موتور را بر عهده دارد. این قطعه، با توجه به نوع خودرو، در دو نوع مکانیکی و برقی وجود دارد. دریچه گاز با استفاده از یک شیر پروانهای و تغییر زاویه آن، میزان جریان هوای ورودی به موتور را تنظیم میکند. با تنظیم میزان هوای ورودی، میزان پاشش سوخت نیز متناسب با آن کاهش یا افزایش مییابد و در نتیجه، توان و گشتاور خروجی موتور تنظیم میشود. هرگونه نقص در دریچه گاز، میتواند منجر به لرزش موتور و ریپ زدن خودرو شود.
سوخت
کیفیت سوخت، تاثیر مستقیمی بر عملکرد موتور دارد. ناخالصیهای موجود در سوخت و همچنین عدد اکتان پایین سوخت، میتوانند به راحتی لرزش موتور را ایجاد کنند. در موتورهای جدید، توصیه میشود از سوخت باکیفیت و با عدد اکتان بالا استفاده گردد. در صورت اجبار به استفاده از سوخت با عدد اکتان پایین، استفاده از مکملهای سوخت معتبر و شستشو دهندههای سیستم انژکتور میتواند به بهبود عملکرد موتور و کاهش لرزش کمک کند.
روغن موتور
روغن موتور، یک عنصر ضروری برای عملکرد صحیح موتور خودرو است که از روغن پایه و افزودنیهای مختلف تشکیل خواهد شد. این روغن، وظیفه روانکاری اجزای موتور، کاهش اصطکاک، انتقال حرارت و جلوگیری از سایش بین قطعات را بر عهده دارد. استفاده از روغن موتور بیکیفیت یا نامرغوب، یا کمبود روغن در موتور، میتواند در بلندمدت باعث لرزش موتور شود. همچنین، روغن موتور نامناسب نمیتواند عمل روانکاری را به درستی انجام دهد و این امر نیز منجر به لرزش موتور میگردد.
سنسور دمای هوا
سنسور دمای هوای ورودی، یکی از سنسورهای مهم در سیستم مدیریت موتور است که وظیفه اندازهگیری دمای هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. اطلاعات این سنسور به ECU (واحد کنترل الکترونیکی) ارسال میشود. ECU با استفاده از این اطلاعات، میزان سوخت و هوای مناسب را محاسبه میکند و دستورات لازم را به انژکتورها ارسال خواهد کرد. خرابی یا عملکرد نادرست سنسور دمای هوا میتواند منجر به تنظیم نادرست نسبت سوخت و هوا و در نتیجه، لرزش موتور شود.
سنسور موقعیت میل لنگ
سنسور موقعیت میللنگ، که با نام سنسور دور موتور نیز شناخته میشود، یک قطعهی حیاتی در خودروهای موتور درونسوز است. این سنسور، وظیفهی اندازهگیری دادههای مربوط به موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میللنگ را بر عهده دارد. این دادهها به واحد فرمان موتور ارسال میشوند و موتور از آنها برای مدیریت زمانبندی جرقهزنی و سایر فرآیندهای مهم استفاده میکند. کثیفی و جرم گرفتگی سنسور موقعیت میللنگ، جمع شدن براده در قسمت جلویی سنسور یا نامناسب بودن فاصلهی بین سر سنسور و دندههای فلایویل، میتواند باعث لرزش موتور در حالت خلاص شود.
هوای سرد
در فصل سرما، لرزش جزئی در موتور طبیعی است. این لرزش معمولاً پس از گذشت چند دقیقه از کارکرد موتور و رسیدن دمای موتور به حد معمول، برطرف میشود. این لرزش به دلیل غلیظ شدن روغن موتور در هوای سرد و نیاز به زمان برای گرم شدن موتور است.
استپر موتور
استپر موتور، با قرارگیری روی منیفولد ورودی، وظیفهی مدیریت و تنظیم دور آرام موتور را بر عهده دارد. این قطعه، با توجه به پارامترهایی مانند دمای موتور و بار سیستم الکتریکی، دور موتور را در حالت درجا افزایش یا کاهش میدهد. تجمع رسوبات و کربن در استپر موتور میتواند باعث نقص در عملکرد آن و در نتیجه، لرزش موتور شود.
سیستم سوخت رسانی
سیستم سوخترسانی، وظیفهی رساندن مخلوط بهینه شدهی هوا و سوخت به موتور را بر عهده دارد. این سیستم، متناسب با شرایط عملکردی موتور در هر لحظه، سوخت را به موتور تزریق میکند. این سیستم در دو نوع کاربراتوری و انژکتوری وجود دارد که هر یک دارای قطعات اصلی از جمله شیر برقی کنیستر، رگولاتور فشار سوخت، فیلتر سوخت و پمپ بنزین میباشند. نقص، تنظیم نبودن یا مسدود شدن هر یک از این قطعات، میتواند باعث بهم خوردن نسبت سوخت و هوای ورودی به سیلندرها شود که در نتیجه، لرزش موتور را به همراه خواهد داشت.

نقش صحیح نگهداری موتور در کاهش لرزش
یکی از عوامل مهم در کاهش لرزش موتور، رعایت زمانبندی سرویسها و تعویض منظم قطعات مصرفی است. بررسی دورهای شمعها، کویل، فیلتر هوا و روغن موتور باعث میشود عملکرد موتور بهینه باقی بماند و لرزشهای غیرعادی کاهش یابند. علاوه بر این، تنظیم صحیح دور آرام و بررسی سلامت سیستم سوخترسانی، نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد لرزشهای ناخواسته دارد.
تاثیر شرایط محیطی و فصلی بر لرزش موتور
لرزش موتور تنها به مشکلات فنی محدود نمیشود؛ شرایط محیطی مانند سرما، گرما و رطوبت نیز میتوانند باعث افزایش لرزش جزئی شوند. در هوای سرد، غلیظ شدن روغن و کند شدن عملکرد قطعات باعث لرزش موتور میشود، در حالی که در هوای گرم یا رطوبت بالا، خرابی زودرس قطعاتی مانند دسته موتور یا سیستم اگزوز محتملتر است. شناسایی این عوامل محیطی به راننده کمک میکند تا رفتار موتور را بهتر درک کند.
تاثیر رانندگی و مسیرهای ناهموار بر لرزش موتور
شیوه رانندگی و وضعیت جادهها نیز میتواند باعث افزایش لرزش موتور شود. شتابهای شدید، توقفهای ناگهانی و رانندگی در مسیرهای پر از دستانداز، فشار اضافی به موتور و دسته موتورها وارد میکند و در نتیجه لرزش احساس میشود. رعایت سبک رانندگی ملایم و کاهش بار اضافی روی موتور، از جمله راهکارهای مؤثر برای کاهش لرزشهای غیرعادی است.
اهمیت بررسی سیستم تعلیق و اتصالات موتور
سیستم تعلیق و اتصالات موتور، نقش کلیدی در جذب و کاهش لرزش دارند. هر گونه شل شدگی یا خرابی در بستها، پیچها و دسته موتورها میتواند باعث انتقال لرزش به اتاق خودرو شود. بنابراین، علاوه بر بررسی قطعات داخلی موتور، بررسی دورهای اتصالات و دسته موتورها به حفظ راحتی سرنشینان و کاهش آسیب به سایر قطعات کمک میکند.
نقش تشخیص زودهنگام در جلوگیری از آسیبهای جدی
تشخیص زودهنگام هرگونه لرزش غیرعادی میتواند از بروز مشکلات جدیتر و هزینههای بالا جلوگیری کند. با استفاده از ابزارهای ساده مانند بررسی بصری قطعات، شنیدن صدای موتور و توجه به رفتار خودرو، راننده میتواند مشکلاتی مانند خرابی کویل، تسمه تایم یا لرزشگیر میل لنگ را سریعتر شناسایی کند و اقدامات اصلاحی را به موقع انجام دهد.
علت لرزش موتور هنگام استارت زدن
لرزشهایی که در موتور خودرو در زمان استارت زدن ایجاد میشود، میتواند ناشی از مشکلات در سیستم سوخترسانی باشد، که این مورد میتواند دلیلی مشترک با لرزش موتور در حالت ایستاده و همچنین در دور موتورهای خاص باشد. علاوه بر این، دلایل دیگری نیز میتوانند باعث لرزش موتور در هنگام استارت زدن شوند.
شاسی
شاسی خودرو، به عنوان چارچوبی برای قرارگیری اجزای مختلف خودرو عمل میکند. آسیب دیدگی در شاسی، که میتواند بر اثر تصادفات یا ضربههای شدید ایجاد شود، میتواند منجر به لرزش موتور در هنگام استارت زدن شود.
قطعات داخلی پیشرانه
قطعات داخلی پیشرانه، که شامل پیستونها، شاتونها، میللنگ، میلسوپاپ و سایر اجزا هستند، نقش حیاتی در عملکرد موتور دارند. هرگونه مشکل در این قطعات، مانند لق شدگی، تنظیم نبودن، خم شدگی، دفرمه شدن یا ساییدگی، میتواند منجر به لرزش موتور و افزایش صدا در هنگام استارت زدن شود.
علت لرزش موتور در دور موتور خاص
لرزش موتور در دور موتورهای خاص، میتواند نشاندهندهی وجود مشکل در یکی از اجزای مختلف موتور یا سیستمهای مرتبط با آن باشد. در ادامه به بررسی علل احتمالی این نوع لرزش میپردازیم.
گیربکس
گیربکس، وظیفهی انتقال گشتاور تولید شده توسط موتور به چرخها را بر عهده دارد. نقص یا ایراد در گیربکس، از جمله گرفتگی فیلتر گیربکس، از دست دادن خاصیت روانکاری، کاهش میزان روغن گیربکس، خرابی ماهک دسته دنده، خرابی سوپاپهای روغن یا ایراد در فلایویل، میتواند باعث لرزش خودرو در آغاز حرکت و شتابگیری شود.
فیلتر هوافیلتر هوا، وظیفهی تصفیه هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. پر شدن و کثیف بودن فیلتر هوا، میتواند مانع از ورود اکسیژن کافی به منیفولد و سر سیلندرها شود. این امر، باعث میشود که نسبت سوخت و هوا در سیلندرها به درستی تأمین نشود و در نتیجه، لرزش موتور ایجاد شود.
لرزشگیر میل لنگ
لرزشگیر میللنگ، که به عنوان دمپر میللنگ نیز شناخته میشود، قطعهای است که در انتهای آزاد میللنگ قرار دارد و وظیفهی جذب تنشهای شدید ناشی از گشتاور وارد شده به میللنگ پس از هر احتراق سیلندر را بر عهده دارد. خرابی این قطعه، که ممکن است بر اثر گذر زمان، تماس با سیالات مختلف خودرو یا قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا سرد رخ دهد، میتواند منجر به لرزش و ضربه زدن پیشرانه شود.
کوئل
کویل، یکی از قطعات اصلی سیستم برقی خودرو است که وظیفهی تولید نیروی الکتریسیته لازم برای جرقهزنی شمعها را بر عهده دارد. کویل، ولتاژ تولیدی باتری را تقویت میکند و در زمان مناسب، آن را به شمع میرساند. خرابی کویل، که میتواند ناشی از وصل کردن سر وایر به بدنه خودرو، گرمای زیاد، گذشت زمان، عملکرد نادرست باتری، کثیفی فیلتر هوا یا بیتوجهی به ایرادات برق خودرو باشد، میتواند باعث اختلال در روند احتراق و لرزش موتور شود.
پلوس
پلوس، از اجزای دیفرانسیل خودرو است که نیروی محرکه تولید شده توسط موتور را به چرخها انتقال میدهد. خرابی مشعلی پلوس، میتواند یکی از دلایل لرزش موتور خودرو باشد.
سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن، یک قطعه الکترونیکی است که میزان اکسیژن موجود در سوخت را اندازهگیری میکند. سلامت این قطعه، تأثیر مستقیمی بر بهبود احتراق، افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش سطح آلایندگی دارد. عدم سلامت سنسور اکسیژن میتواند منجر به ریپ زدن و لرزش موتور شود.
شمع
شمعها، قطعاتی هستند که در سیلندرهای موتور قرار دارند و وظیفهی ایجاد جرقه برای احتراق مخلوط سوخت و هوا را بر عهده دارند. فرسودگی یا معیوب بودن شمعها میتواند از مشتعل نشدن مخلوط سوخت و هوا در سیلندر جلوگیری کند و در نتیجه، احتراق ناقص رخ دهد. این امر، میتواند باعث لرزش غیرطبیعی موتور شود.
سنسور موقعیت میل سوپاپ
سنسور موقعیت میل سوپاپ، برای تعیین دقیق موقعیت جرقهزنی سیلندر مورد استفاده قرار میگیرد و احتراق ناقص را شناسایی میکند. هرگونه ایراد در این قطعه، میتواند یکی از دلایل لرزش موتور ماشین شود.

علت لرزش موتور در دور پایین
لرزش موتور در دور پایین، یکی از شایعترین مشکلاتی است که در هنگام رانندگی با سرعت کم یا حتی در حالت آرام رخ میدهد. این موضوع، میتواند نشاندهندهی وجود مشکل در یکی از اجزای مختلف موتور یا سیستمهای مرتبط با آن باشد. دلایلی مانند پایین بودن دور سلو، تنظیم نبودن موتور و یا مشکلات در سیستم سوخت رسانی، می توانند از عوامل اصلی لرزش موتور در دور پایین باشند. برای رفع این مشکل، مراجعه به یک متخصص و انجام تنظیمات لازم در موتور ضروری است. همچنین، بالا بردن دور موتور سلو، راه حل اصولی برای این مشکل نیست و بهتر است تنظیمات موتور به درستی انجام شود. تنظیم صحیح موتور، به احتراق کاملتر سوخت و هوا کمک میکند و از عملکرد نادرست دریچه گاز، پمپ بنزین و سیستم برقرسانی و سنسورها جلوگیری میکند.
علت لرزش موتور خودرو در سربالایی
لرزش موتور در سربالایی، میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
سنسور مف (MAF)
سنسور مف (MAF) یا Mass Air Flow، وظیفهی اندازهگیری میزان جرم هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد و روی هواکش خودرو نصب میشود. خرابی این سنسور، میتواند باعث کم آوردن موتور در سربالاییها و لرزش آن شود.
دیسک و صفحه
دیسک و صفحه کلاچ، از قطعات پر مصرف در خودروهای دندهای هستند. این قطعات، در انتقال نیرو از موتور به گیربکس نقش دارند. فرسودگی دیسک و صفحه، میتواند باعث لرزش موتور در سربالایی شود.
علت لرزش موتور هنگام کولر گرفتن
هنگام استفاده از کولر، کمپرسور کولر وارد مدار میشود و فشار بیشتری به موتور وارد میکند. اگر مشکلی در کمپرسور کولر وجود داشته باشد، میتواند باعث لرزش موتور شود.
کمپرسور کولر
کمپرسور کولر، با زدن دکمه AC شروع به کار میکند و باعث گردش گاز مبرد میشود. خرابی این قطعه، میتواند باعث افزایش فشار در موتور و در نتیجه، لرزش موتور هنگام استفاده از کولر شود.
علت لرزش موتور tu5 در سرما
لرزش موتور TU5 در سرما، میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. در ادامه به بررسی این علل و راهکارهای رفع آنها میپردازیم. نشانههایی که در این خصوص شناسایی شده عبارتند از:
- لرزش شدید خودرو پس از استارت
- ریپ زدن موتور در زمان استارت صبحگاهی یا پس از توقفهای طولانی
- روشن و خاموش شدن چراغ عیبیاب سیستم انژکتور
برای رفع مشکل لرزش موتور TU5، باید قطعاتی مانند شمع و کویل مورد بررسی قرار گیرند. اما مهمترین علل لرزش موتور TU5، کیفیت بنزین و تایپیت هیدرولیکی سوپاپ است.
بررسی کیفیت بنزین
کیفیت بنزین و دمای هوا، میتواند باعث لرزش موتور TU5 شود. برای حل این مشکل، باید باک بنزین را تخلیه کرده و کاملاً شستوشو داد و فیلتر بنزین را تعویض کرد و مسیر سوخترسانی را تخلیه و با باد خشک کرد و در نهایت از بنزین مرغوبتری استفاده نمود.
بررسی تایپیت هیدرولیکی
تایپیت هیدرولیکی، قطعهای است که بین میل سوپاپ و سوپاپ در موتورهای درونسوز قرار دارد و برای پر کردن خلاصی استفاده میشود. این قطعه نیاز به تنظیم دورهای دارد. برای بررسی آن، باید از یک مکانیک خبره کمک گرفت.

انتقال لرزش موتور به اتاق چه دلیلی دارد؟
لرزش موتور، میتواند به اتاق خودرو منتقل شود و باعث ایجاد ناراحتی برای سرنشینان شود.
دسته موتور | لرزش موتور خودرو
دسته موتورها، اصلیترین دلیل انتقال لرزش موتور به اتاق خودرو هستند. با سالم بودن دسته موتورها، میتوان از انتقال لرزش موتور به اتاق جلوگیری کرد. تعویض دورهای دسته موتورها، از آسیب دیدن موتور و قطعات آن جلوگیری میکند.
علاوه بر این، لازم است بررسی شود که آیا اگزوز به اتاق خودرو برخورد میکند یا خیر. برای این کار، در ابتدا خودرو را خاموش کنید و از سرد بودن اگزوز مطمئن شوید. با یک بررسی چشمی و یک تکان کوچک، میتوان از این موضوع اطمینان حاصل کرد.
سخن پایانی در مورد لرزش موتور خودرو
موتور، قلب تپندهی هر خودرویی است و به دلایل مختلف، ممکن است دچار لرزشهای نامتعارف و غیرعادی شود. لرزش موتور، از آزاردهندهترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر خودرویی رخ دهد و اگر سریعا به رفع آن اقدام نشود، میتواند منجر به مشکلات جدیتر و هزینههای بالاتر شود.
با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله، مشخص شد که لرزش موتور در هر شرایط و موقعیت، میتواند ناشی از مشکلات در دسته موتورها، سیستم سوخترسانی، خرابی قطعات اصلی موتوری و سایر قطعات ذکر شده باشد.
قبل از مراجعه به تعمیرگاه برای رفع مشکل، لازم است به این سوالات پاسخ دهید:
- آیا لرزش موتور در سرعتهای بالا بیشتر میشود؟
- آیا لرزش فقط در سرعتهای خاصی احساس میشود؟
- آیا ماشین در حالت ایستاده با موتور روشن میلرزد؟
پاسخ به این سوالات، میتواند به شما در ارائهی اطلاعات دقیق به مکانیک و تشخیص سریعتر مشکل کمک کند. اگر شما دلیل لرزش موتور خودروی خود را پیدا کردهاید و آن را برطرف کردهاید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.